Veelgestelde vragen over het aanvragen van een uitkering
Om te weten of je recht hebt op een bijstandsuitkering neem je contact op met de gemeente waarin je woont.
Op www.werk.nl kun je een bijstandsuitkering of IOAW-uitkering aanvragen. Na het invullen van het formulier krijg je een telefoonnummer te zien, waar je naar toe moet bellen. Tijdens het gesprek hoor je hoe het verder gaat met jouw aanvraag. Let op: zie je geen telefoonnummer via werk.nl? Neem dan rechtstreeks contact op met de gemeente waarin je woont. Zonder telefonisch contact wordt jouw aanvraag namelijk niet opgepakt.
Als je je hebt aangemeld op werk.nl en contact hebt gehad met de gemeente waarin je woont, dan word je doorgestuurd naar Fijnder. Bij ons krijg je een consulent inkomen als eerste contactpersoon toegewezen. Samen met hem of haar bespreek je wat de volgende stappen zijn.
Een aanvraag wordt binnen 8 weken afgehandeld. Voor de stand van zaken kun je bellen met jouw consulent inkomen.
Veelgestelde vragen over betaaldata en uitkeringsbedragen
De uitkering wordt uitbetaald op of rond de 4e van de maand. Een overzicht met alle uitbetaaldata vind je op de pagina Betaaldata en uitkeringsbedragen.
Ja, dat kan. Dit kun je zien in ‘Mijn Inkomen’. Je kunt ook telefonisch contact opnemen met Fijnder.
Een uitkering kan niet betaald zijn als je het inkomstenformulier niet of niet op tijd hebt ingeleverd. Heb je jouw inkomstenformulier wel op tijd ingeleverd en heb je geen uitkering ontvangen? Neem dan contact op met jouw consulent inkomen.
Vakantiegeld wordt altijd eind juni of als de uitkering stopt overgemaakt.
We houden je altijd op de hoogte via onze nieuwsberichten.
Als je het inkomstenformulier niet hebt ontvangen, kun je telefonisch contact opnemen met Fijnder.
Een uitkeringsspecificatie vind je in ‘Mijn Inkomen’ en kun je van daaruit downloaden.
Je ontvangt jouw jaaropgave altijd in februari. Deze ontvang je per post. Ook kun je jouw jaaropgave inzien door in te loggen op ‘Mijn Inkomen’.
Veelgestelde vragen over rechten en plichten
Ontvang je een bijstandsuitkering? Dan lees je op de pagina rechten en plichten bij een uitkering meer informatie over jouw rechten en plichten. Heb je een klacht of ben je het niet eens met een besluit van Fijnder? Kijk dan op de pagina klacht of bezwaar en hoger beroep.
Je kunt wijzigingen altijd doorgeven via ‘Mijn Inkomen’ of via het mutatieformulier op de website.
Je vindt ‘Mijn Inkomen’ op onze website. De knop om in te loggen staat rechtsboven.
Ja, alle wijzigingen in jouw persoonlijke situatie geef je door aan Fijnder. Dat doe je via ‘Mijn Inkomen’ of via het mutatieformulier op de website.
Ontvang je al een uitkering? Dan kun je via ‘Mijn Inkomen’ de gegevens over jouw uitkering bekijken en aanvullen. Ook zie je in ‘Mijn Inkomen’ een overzicht van jouw maandelijkse uitkering, de opbouw en uitbetaling van vakantiegeld en de jaaropgaven en uitkeringsspecificaties.
Via ‘Mijn Inkomen’ kun je ook wijzigingen doorgeven, bijvoorbeeld over je werk, een verhuizing of contactgegevens zoals telefoonnummer of e-mailadres.
Alle formulieren vind je op de pagina 'Formulieren'.
Veelgestelde vragen over Bijzondere bijstand
Dit kun je navragen bij jouw consulent inkomen. Heb je nog geen contactpersoon? Dan kun je contact opnemen via het algemene telefoonnummer van Fijnder en dan wordt je doorverbonden met de juiste afdeling. Het is verstandig om eerst te informeren voordat je kosten maakt.
Bijzondere bijstand kun je aanvragen via het aanvraagformulier 'Bijzondere bijstand' op onze website. Deze is te vinden op de pagina 'Formulieren'.
Een aanvraag wordt binnen 8 weken afgehandeld. Voor de stand van zaken kun je bellen met jouw consulent inkomen.
De meedoenregeling voor kinderen vraag je aan via het ‘Aanvraagformulier Bijzondere bijstand’ op onze website.
Veelgestelde vragen over de Meedoen-app
Als je jouw budget niet kunt zien, neem dan contact op met jouw consulent inkomen.
Dit kun je zien onder ‘Mijn vouchers’ in de webshop. Kom je er niet helemaal uit? Neem dan contact op met jouw consulent inkomen.
Als een betaling niet is gelukt, neem je contact op met jouw consulent inkomen.
Onder de knop ‘Aanbod’ in de webshop kun je zien welke instanties zijn aangesloten. Kom je er niet helemaal uit? Neem dan contact op met jouw consulent inkomen.
Veelgestelde vragen over de contactpersoon
De consulent inkomen is er voor al jouw vragen over een uitkering en bijzondere bijstand. De consulent werk, perspectief, meedoen, jongeren of statushouders is er om je te stimuleren, motiveren, begeleiden en bemiddelen naar participatie en werk. Voor al jouw vragen over werk, re-integratie en kosten die daarbij komen, kun je ook bij hem of haar terecht.
Jouw contactpersoon wordt genoemd in de correspondentie die je van ons ontvangt. Is er iets niet duidelijk? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag!
Veelgestelde vragen over de Cliëntenraad
Informatie over de Cliëntenraad vind je op de pagina 'Cliëntenraad' of via www.clientenraad.fijnder.nl.
Op de pagina 'Contact met de Cliëntenraad' lees je hoe je in contact kunt komen met de Cliëntenraad. Dat kan per mail, via de post of door het invullen van een digitaal contactformulier.