Besluitenlijst Cliëntenraad Participatiewet Fijnder
Datum | 10-04-2025 |
Tijd | 19:30 - 21:30 |
Locatie | Fijnder |
Voorzitter | Hans Kettelerij |
1. Opening
De voorzitter opent de vergadering om 19.38 uur.
Afwezig: Maja.
2. Mededelingen
De voorzitter deelt mede dat op 23 april de rondleiding op het AZC te Winterswijk zal plaatsvinden en het informele overleg met het dagelijks bestuur op maandagavond 2 juni.
De voorzitter geeft aan dat er vanaf september een andere ambtelijk secretaris gekoppeld zal worden aan de Cliëntenraad.
Vanuit de Cliëntenraad is de vraag gekomen om het handboek van Stimulans aan te schaffen. Uiteindelijk wordt in samenspraak besloten hier van af te zien.
3. Vaststellen besluitenlijst 13-03-2025
De besluitenlijst is onder dankzegging vastgesteld.
4. Formeel adviezen
Er zijn geen formele adviezen voorgelegd aan de Cliëntenraad.
5. Informatie uit de werkgroepen
De klankbordgroep heeft plaatsgevonden op woensdag 8 april. De onderwerpen die besproken zijn is scholing van medewerkers Fijnder, de Schrijfwijzer, IGM en de applicatie minimabeleid.
De lokale commissie Berkelland heeft plaatsgevonden. Er is een overleg geweest met de Welzijnsraad. Er is gesproken door een afvaardiging van de lokale commissie met een afvaardiging van de Welzijnsraad. De samenwerking is nader besproken. Daarnaast zijn er verschillende onderwerpen aan bod gekomen waaronder de meedoenregeling, of er veel verloop is onder het personeel van Fijnder en hoe het contact met het UWV verloopt.
Daarnaast zijn er twee leden van de commissie Berkelland naar een bijeenkomst geweest op het gemeentehuis over de concept visie bestaanszekerheid.
In Winterswijk heeft een presentatie plaatsgevonden voor de Seniorenraad over het tegengaan van armoede. De presentatie wordt, met goedvinden van de maker, doorgestuurd naar de leden van de Cliëntenraad.
6. Uitgaande en ingekomen post
De uitgaande en ingekomen post is besproken.
7. Wijziging huishoudelijk reglement
Er zijn een aantal reacties vanuit de leden van de Cliëntenraad gekomen op de wijzigingen van het huishoudelijk regelement. De reacties zijn in gezamenlijkheid besproken waarna bepaald is om de wijziging wel of niet op te nemen. Het huishoudelijk regelement is in gewijzigde vorm vastgesteld.
8. Beleidsruimte geeft ook verantwoordelijkheid
De passage van Wim Eiselin op de website van Stimulans is besproken. De Cliëntenraad wil hier over door praten met een beleidsmedewerker van Fijnder.
9. Actielijst
Er zijn geen openstaande acties.
10. Rondvraag
Sylvia vraagt of Leon ten Have nogmaals uitgenodigd kan worden met betrekking tot re-integratie en de professionalisering van de Cliëntenraad. Er wordt besloten dat er een specifieke vraag moet zijn voordat er een uitnodiging gedaan kan worden.
11. Sluiting
De voorzitter sluit de vergadering om 21.26 uur.