Of bekijk hier de veelgestelde vragen

Besluitenlijst Cliëntenraad Participatiewet Fijnder

Bekijk hier de besluitenlijst van de vergadering van 17 januari 2024
Datum17-01-2024
Tijd14:00 - 15:30
LocatieMS Teams vergadering
VoorzitterHans Kettelerij
AanwezigenSylvia Ansink, E.S. Faneyte, Maja de Graaf, Ineke ter Haar, Hans Kettelerij, Frank Knippenborg, Phaômé Malawau, Gerda Osinga en Saskia Roesink

1. Opening

De voorzitter opent de vergadering om 14.04.

2. Mededelingen

De voorzitter heet de nieuwe ambtelijk secretaris welkom.

Annemarieke is gestopt als lid van de cliëntenraad. In overleg met Annemarieke zal er besloten worden op welke manier er afscheid genomen wordt. Voltallig heeft de voorkeur. Hans doet een datumvoorstel en daarna checken de leden of ze aanwezig kunnen zijn. De voorkeur gaat uit naar een woensdagmiddag.

De voorzitter geeft een korte toelichting over het feit dat vanwege de winterse omstandigheden de vergadering verplaatst is van 11 januari naar 17 januari en deze keer via teams verloopt.

3. Concept jaarverslag 2023

Voor de feestdagen hebben de leden van de cliëntenraad het concept jaarverslag 2023 ontvangen van de voorzitter. De reacties die hierop gekomen zijn heeft de voorzitter grotendeels verwerkt. De laatste opmerkingen worden nog toegevoegd. De voorzitter vraagt of er nog meer zaken zijn die veranderd dienen te worden en daar komen de volgende punten uit. Afgelopen jaar heeft er een geleidelijke overgang plaatsgevonden van de werkgroep naar de klankbordgroep Fijnder. Dit dient dan ook als zodanig te worden omschreven. Er wordt een opmerking gemaakt over bepaalde woordkeuzes in het concept jaarverslag. Het contact met de welzijnsraad Berkelland verloopt via agenda’s en notulen. Als daar een onderwerp in staat dat van belang is dan wordt besloten om een vergadering bij te wonen. Er wordt een gesprek gepland met de voorzitter van de welzijnsraad. Een tekstvoorstel wordt nog aangeleverd bij de voorzitter. Met uitzondering van het financiële onderdeel wordt het concept jaarverslag 2023 vastgesteld. De voorzitter voegt de benodigde documenten toe en de ambtelijk secretaris legt contact met de controllers in verband met de financiële stukken, zodat het daarna richting het bestuur kan.

4. Concept activiteitenplan 2024

Naar aanleiding van het evaluatiegesprek heeft de voorzitter nog wat zaken aan het concept toegevoegd. Thema’s en randvoorwaarden die besproken zijn in de cliëntenraad zijn in het concept activiteitenplan opgenomen. De werkgroepen zijn langsgelopen, de taakstellingen zijn bekeken evenals de voornemens van 2024.

De werkgroep informatiemarkt is vervallen, deze wordt dit jaar niet georganiseerd. De voorzitter zal de naam nog gaan veranderen voor wat betreft de klankbordgroep Fijnder, zoals ook beschreven in het concept jaarverslag.

Er is het voornemen om ons als cliëntenraad anders te verhouden met betrekking tot onderwerpen die bij een ander adviesorgaan belegd zijn.

Er wordt aangegeven dat het stuk een typefout bevat, dit zal worden aangepast.

Er bestaat onduidelijkheid waar het beleid met betrekking tot de ziektekostenverzekering onder valt. Er dient uitgezocht te worden waar de bevoegdheid ligt. De ambtelijk secretaris zal dit uitzoeken.

De verdeling van de werkgroepen is besproken en sommige werkgroepen zijn herverdeeld.

Er zijn op dit moment vacatures voor de cliëntenraad. Er wordt over nagedacht hoe deze in te vullen? Hans gaat dit toevoegen aan het document zodat het daarna richting het bestuur kan.

Het concept activiteitenplan 2024 is vastgesteld.

5. Voorbereiding informeel overleg DB

De ambtelijk secretaris geeft een toelichting over de huidige stand van zaken. Eén gemeente moet nog laten weten of zij kunnen op de voorgestelde datum.

De onderwerpen ter bespreking zijn de volgende:
Meedoenregeling; voor volwassenen. Niet de inhoud van de regeling bespreken omdat dit onderwerp onder de sociale raad valt, maar de zorgen omtrent de advisering rond het minimabeleid uitspreken. Hoe in te bedden bij de sociale raden is een vraagstuk.

Positieve feedback; benoemen; de energietoeslag. De slagvaardigheid daarin is als zeer positief ervaren. Ook de pilot Samenwonen.

Communicatie; om het niet gebruik tegen te gaan. Zorgen uitten en vragen wat ze daar als gemeente aan doen. Professionalisering van de wijkteams en dan met name op het gebied van minimabeleid. Dit in het kader van samen aan het stuur. Hoe verloopt deze samenwerking en is men goed op de hoogte van wat er allemaal speelt zijn vragen.

Kansen en werkgelegenheid; voor mensen die in de bijstand zitten. Hoe gaan gemeenten daar mee om?.

**Project omkijken naar;**de pilot is gestopt. De cliëntenraad is benieuwd naar het verloop van deze pilot en zou graag horen of er een vervolg komt.

De voorzitter werkt dit uit in een document. Op hoofdlijnen zal hij dit aan de bestuurders doorgeven zodat zij weten waarover de cliëntenraad in gesprek wil.

6. Formeel adviezen

Geen aanvragen binnengekomen.

7. Informatie uit de werkgroepen

Een beleidsmedewerker vanuit Fijnder is aangesloten bij de werkgroep lokaal Oost-Gelre/sociale raad. Dit is als zeer positief ervaren en het draagt veel bij. De leden van de werkgroep hebben dit ervaren als een meerwaarde. Mogelijk zal dit vaker kunnen.

De klankbordgroep heeft plaatsgevonden, de onderwerpen die besproken zijn, zijn doorgegeven ten behoeve van het jaarverslag.

8. Uitgaande en ingekomen post

De brieven van zowel de herbenoeming Phaômé als de opzeggingen Annemarieke en Hans van den Boor zijn naar het bestuur verzonden. Op dit moment is men in afwachting van de bevestiging vanuit het bestuur.

Er zijn vragen omtrent beschut werken. De gemeenten hebben er 1 fte. bijgekregen maar er zijn ook wachtlijsten. De leden zijn benieuwd op basis waarvan deze normstelling wordt opgelegd. De ambtelijk secretaris zal contact leggen met Monique Vos om duiding te verkrijgen met betrekking tot dit onderwerp.

9. Vaststellen verslag van 14 december 2023

Niet iedereen heeft de besluitenlijst kunnen lezen dus de voorzitter besluit de besluitenlijst van 14 december door te schuiven naar de eerstvolgende vergadering.

10. Actielijst

Geen opmerkingen.

11. Rondvraag

Nieuwsbrief; er wordt gevraagd wanneer iets geplaatst wordt.
De afspraak is in basis 1x per kwartaal tekst aanleveren maar afwijken bij belangrijke zaken zoals nu i.v.m. de vacatures die er zijn. Sylvia en de voorzitter zullen hiervoor een stuk opstellen. Edison zal zichzelf voorstellen als nieuw lid van de cliëntenraad. Om wat meer aandacht te geven aan de vacatures die er zijn wordt er geopperd om deze ook uit te printen en op plekken zoals het gemeentehuis, de bibliotheek, etc. neer te leggen.

Omdat Humanitas geen zitting meer zal nemen in de cliëntenraad dient er een andere organisatie zitting te nemen. Dit wordt geagendeerd voor de volgende vergadering op 8-2-’24.

Saskia noemt de week van geld (11-15 maart). Landelijk project. Willen wij hier aan deelnemen als cliëntenraad en zo ja, hoe? Dit wordt geagendeerd voor de volgende vergadering op 8-2-’24.

Maja; 3 punten ingebracht in de klankbordgroep. Actie ondernemen over de brieven die gestuurd zijn met data. Voorgelegd aan Hans Bussing en we zijn in afwachting van de antwoorden. Zodra we die antwoorden hebben kunnen we het er inhoudelijk over hebben

Sylvia geeft aan de wijzigingen van de cliëntenraad te hebben doorgegeven en doorgevoerd.

Sylvia geeft aan een voorstelronde te hebben gemist met betrekking tot de nieuwe ambtelijk secretaris. Dit wordt geagendeerd voor de volgende vergadering op 8 februari 2024.

12. Sluiting

De vergadering is om 15.39 uur afgesloten.